Yhtiötiedote 29.8.2018

Gofore Oyj: Helsinkiläinen digikonsulttiyritys Solinor yhdistyy Goforeen

GOFORE OYJ YHTIÖTIEDOTE 29.8.2018 KLO 14.55

Helsinkiläinen digikonsulttiyritys Solinor yhdistyy Goforeen

Gofore laajenee Helsingissä. Gofore on sopinut ostavansa digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solinor Oy:n koko osakekannan. Yritysoston myötä Gofore vahvistaa asemaansa yhtenä pääkaupunkiseudun kärkitoimijoista digitaalisen muutoksen ja ohjelmistokehityksen palveluissa. Kauppa avaa myös uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia molempien yritysten asiantuntijoille.

”Yritysosto on Goforen kasvustrategian mukainen. Olemme halunneet kehittää kykyämme palvella pääkaupunkiseudun suuria asiakkaitamme, huippuosaajien toimesta lähellä asiakasta palvellen. Solinorin avulla vahvistamme tätä kykyä. Yrityskauppa tekee meistä vahvan toimijan Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla”, kertoo Goforen toimitusjohtajaTimur Kärki.

Solinor työllistää yhteensä noin 50 asiantuntijaa Helsingin toimipisteessään.

Aidosti asiakaslähtöistä

Gofore on tunnettu vahvasta asemastaan julkisen ja yksityisen sektorin toimittajana Suomessa, ja yhä vahvemmin myös kansainvälisesti. Sen palvelut kattavat koko arvoketjun – johdon konsultoinnista palveluiden muotoiluun ja rakentamiseen sekä pilvipalveluihin. Solinorin modernin ohjelmistokehityksen osaaminen vahvistaa erityisesti digitaalisten palvelujen rakentamisen osaamista. Yhtiöitä yhdistävät samankaltaiset tavoitteet luoda lisäarvoa asiakkaille digitaalisella aikakaudella.

”Gofore jakaa visiomme tulevaisuudesta. Uskomme, että tämä toteutuu parhaiten yhdessä Goforen kanssa isompana yhtiönä. Uudessa kokonaisuudessa pystymme vastaamaan paremmin asiakkaidemme kysyntään laajemmalla palvelutarjoamalla sekä vahvistuneella osaamisella”, kertoo Solinorin toimitusjohtaja Aki Koikkalainen.

Yritysosto parantaa Goforen toimituskykyä. Kysynnän ollessa kova osaavista ohjelmistokehittäjistä, ovat myös yhtiön asiakkaat erityisesti pääkaupunkiseudulla joutuneet huomaamaan, että osaamisesta joudutaan kilpailemaan. Yhdistämällä voimansa Solinorin kanssa, Gofore ottaa tärkeän askeleen varmistaakseen, että asiakkaiden etua palvellaan myös jatkossa.

Kaupan kohteena olevan liiketoiminnan operatiivinen, oikaistu liikevaihto vuonna 2017 oli 4,0 milj. euroa ja käyttökate (EBITDA) 518 000 euroa. Solinorin raportoitu liikevaihto oli 4,4 milj. euroa ja EBITDA 116 000 euroa.

Gofore ostaa Solinorin koko osakekannan ja kaikki Solinorin osakkaat siirtyvät kaupassa suunnatulla osakeannilla Goforen omistajiksi. Kauppahinta muodostuu liiketoiminnan velattomasta hinnasta 4,0 milj. euroa ja nettokassasta maksettavasta korvauksesta arviolta 716 000 euroa. Kauppahinnasta 1,4 milj. euroa maksetaan järjestämällä suunnattu osakeanti, jossa myyjille suunnataan 159 830 kappaletta Goforen uusia osakkeita. Osakkeiden merkintähinta on määräytynyt 30.7.-28.8.2018 kaupankäyntivolyymillä painotetulla keskikurssilla. Loput kauppahinnasta maksetaan käteisellä.

Kauppa on tarkoitus saattaa päätökseen 31.8.2018. Gofore arvioi kaupan liikevaihtovaikutuksen olevan noin 1,0 milj. euroa vuonna 2018. Yhtiön hallitus pitää 15.8.2018 puolivuosikatsauksessa julkaistun ohjeistuksen ennallaan.

”Lähdemme kirjoittamaan uutta yhteistä tarinaa Helsingissä”

Digitalisaatio vaatii uudenlaisia tapoja toimia ja kykyä muokkautua jatkuvaan muutokseen. Yrityksen ketteröityminen lähtee kulttuurista, jonka ytimessä on koko henkilökunta. Ihmiset ovat kaiken keskiössä sekä Great Place to Work® 2017 -tutkimuksen voittaneella Goforella että Solinorilla, niin asiakkaiden työkulttuuria kehittäessä kuin omassa päivittäisessä työssä.

”Meillä kaiken toiminnan keskiössä on tyytyväinen työntekijä. Haluamme olla paras mahdollinen työpaikka jokaiselle goforelaiselle. Kauppa avaa henkilöstöllemme mahdollisuuden muun muassa laajentaa teknologia- ja toimialaosaamistaan. Solinorin työntekijöistä tulee osa mahtavaa ja avointa työyhteisöämme – yhdessä lähdemme kirjoittamaan uutta yhteistä tarinaa Helsingissä. Odotan innolla niin ihmisten ja osaamisten kohtaamista kuin uuden yhteisön synnyttämisen riemua”, Kärki summaa.

Aki Koikkalainen, toimitusjohtaja, Solinor Oy
aki.koikkalainen@solinor.com

Gofore Oyj on vuonna 2002 toimintansa aloittanut digitalisaation asiantuntijayritys. Tarjoamme uuden ajan palveluita yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille muutoksen kohtaamiseen. Missiomme on muuttaa maailmaa paremmaksi digitalisaation keinoin ja työkulttuuria uudistamalla. Palvelumme kattavat koko arvoketjun – johdon konsultoinnista palveluiden muotoiluun ja rakentamiseen sekä pilvipalveluihin. Goforelaisia on Helsingissä, Jyväskylässä, Tampereella, Turussa, Swanseassa, Münchenissä ja Madridissa yli 410. Gofore valittiin Suomen parhaaksi ja Euroopan toiseksi parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work® 2017 -tutkimuksessa. Liikevaihtomme vuonna 2017 oli 34 miljoonaa euroa. Gofore Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n ylläpitämällä First North markkinapaikalla. Lisätietoja osoitteessa www.gofore.com.